CAMBREUR13Kan Cambreur alle merken en types wandel- en bergschoenen repareren?

Ja, Cambreur heeft een zeer uitgebreid assortiment fabriekszolen en Vibram-zolen in huis waarmee wij vrijwel alle bergschoenen kunnen repareren. Voor de zogenaamde B- C-, en D schoenen hebben wij complete onderwerken (met dempingzool) van vrijwel alle grote, en iets minder grote, merken in huis. De z.g. A-schoenen (wandelschoenen) worden normaal gesproken met een Vibram loopzool

gerepareerd.

 

CAMBREUR11Welke zolen zijn het beste voor mijn schoenen?

De originele merkzolen, compleet met dempingzool (wig) zijn vrijwel altijd het beste voor uw schoenen en uw voeten. Maar soms is het ook mogelijk om alleen de (zwarte) slijtzool te vervangen door een originele Vibram loopzolen welke in de meeste gevallen toch al onder uw schoenen zit. Dit is ook een stuk voordeliger!

 

Zijn mijn schoenen na reparatie nog steeds waterdicht?

Als uw schoenen waterdicht waren voordat u ze liet repareren, dan zijn ze dat na de reparatie nog steeds. Alleen het is onmogelijk voor ons om na te gaan of uw schoenen al waterdicht waren voordat u ze liet repareren, dus garanties op waterdichtheid kunnen wij dan ook helaas niet geven. Wel weten wij precies hoe wij met GORE-TEX & Sympatex moeten omgaan en zullen uw schoen net zo waterdicht terugsturen als dat ze waren voordat u ze door ons liet repareren.

 

Alleen mijn hakken zijn versleten, wat nu?

Er zijn wandelaars die de hak van hun schoenen veel sneller verslijten dan de zool. Wij kunnen in dit geval dan ook alleen de hak vervangen, voor bergwandelaars raden wij dit niet aan omdat deze schoenen aan veel extremere eisen moeten voldoen.

 

Zijn Vibram zolen niet veel beter dan "fabriekszolen"?

Soms wel, maar vergeet niet dat vrijwel alle "fabriekszolen" ook door Vibram gemaakt worden en daar van het betreffende schoenmerk worden voorzien.

 

Zitten mijn schoenen na reparatie nog precies hetzelfde en even lekker als voorheen?

In principe niet. U moet niet vergeten dat uw schoenen versleten waren voordat u ze liet repareren en dat uw schoenen na reparatie weer als nieuw zijn. Ze kunnen dus een paar dagen iets anders aanvoelen. Zelfs na reparatie met exact dezelfde zolen zijn er nog mensen die menen verschil te voelen. Dit kan o.a. veroorzaakt worden doordat het materiaal van bijv. de tussenzool door veroudering harder was geworden. Door veroudering wordt ook het rubber van de loopzool harder en geeft mede daardoor minder grip.

 

Maar ik slijt zo snel door mijn zolen, kan er niet wat "stevigers"onder?

Het zijn uw schoenen, als u andere zolen wilt dan is dat natuurlijk mogelijk. Wel dient u er rekening mee te houden dat er dan wel iets aan uw schoen verandert, dit kan de eigenschappen van uw schoen enigszins wijzigen, dit is niet altijd een verbetering. Als de tussenzool (wig) begint te verbrokkelen, (dit is soms pas zichtbaar als de slijtzool verwijderd wordt) is reparatie met een originele fabriekszool onvermijdelijk.

 

De stootrand van mijn schoen is slecht, kunt u die ook repareren?

Ja, natuurlijk. Deze kan ook vervangen worden. Maar dit moet dan wel in combinatie met vervanging van de originele zolen.

 

Hoeveel keer kunnen mijn schoenen verzoold worden?

Dat hangt van vele factoren af. Hoe bent u er zelf mee om gegaan wat voor soort schoenen zijn het. Ook de kwaliteit van de schoenen is medebepalend. We hebben "nieuwe"schoenen gezien die helemaal niet meer te repareren waren, maar ook schoenen die al voor de zoveelste keer door ons verzoold werden.

 

En als de zolen niet versleten zijn, maar er is iets anders kapot?

Geen probleem, wij repareren natuurlijk niet alleen zolen. Maar ook repareren wij afgebroken haken en ogen, versleten "hiel"voeringen en stikwerk. U kunt het zo gek niet noemen of het kan wel door ons gerepareerd worden.

 

Ik heb een paar dure nieuwe schoenen gekocht, nu zijn ze al stuk, valt dit onder garantie? De meeste fabrikanten geven zondermeer een goede fabrieksgarantie, wel verwachten zij van u dat u de schoenen goed onderhoud volgens de (bijgeleverde) voorschriften. Bij reclames dient u als regel wel het aankoopbewijs te overleggen anders weten zij ook niet hoe oud de schoenen zijn. U kunt in dat geval bij uw speciaalzaak terecht.

 

Wat valt er niet onder garantie?

De meeste schoenfabrikanten gebruiken onderstaande garantiebepalingen.

 

In de regel valt niet onder garantie:

CAMBREUR7

Slijtage van de zolen: Deze kunnen bij ons natuurlijk gerepareerd worden.

 

Een kapotte hielvoering: Als de schoen te snel gedroogd is wordt de voering hard. Het leer van de voering zal dan gaan barsten. Slijtage is ook goed mogelijk. In beide gevallen is dit door ons goed te repareren zonder dat de schoenen ook maar iets kleiner worden.

 

Stiksels: Scherpe stenen of kreupelhout kunnen de stiknaden doorslijten, deze zijn door ons gewoon weer goed te repareren zodanig dat u er niets van voelt en een eventueel Gore-Tex® membraam niet beschadigd wordt.

 

Het verbrokkelen van de tussenzool (wig)1: De tussenzool (wig) is meestal gemaakt van een zachte soort PUR-schuim. Dit PUR-schuim ondergaat net als alles een natuurlijk verouderingsproces: het verbrokkelt op zeker moment. Soms al na enkele jaren. Dit verouderingsproces wordt versneld onder invloed van vocht en UV-straling. Zoals u weet heb we daar meer last van op grotere hoogtes en in direct zonlicht. Juist daar worden onze schoenen gebruikt. Ook is een verkeerde manier van bewaren slecht voor de tussenzool. Bewaar uw schoenen daarom donker, droog en goed geventileerd. Dus niet in de bekende plastic zak.

  

Het verbrokkelen van de tussenzool (wig)2: Het PUR-matariaal van de tussenzool kan ook absoluut niet tegen zuren. Let ook op dat er veel "verborgen" zuren zijn; mest is wat dit betreft berucht.

 

Roestige haken en ogen: Roest kan worden voorkomen door de haken en ogen met een beetje vaseline of schoen onderhoudsmiddel in te vetten.

 

Loszittende stootrand: Als een schoen met lederolie of zwaar ledervet wordt behandeld kan dit tussen de lijm komen en de lijm oplossen. Ze zijn daarna bijna niet goed meer te repareren. (u weet wel, op een lijmtube staat altijd: de ondergrond moet droog, stof- en vetvrij zijn)

 

Holle of bolle zolen: Als schoenen op een olieachtige bodem gebruikt zijn trekken de zolen krom. Het rubber wat voor bergschoenen gebruik wordt kan absoluut niet tegen olie en zuren.

 

Schimmel: Laat uw schoenen altijd goed drogen voor u ze wegzet. Niet bij de kachel of in de zon, u kunt uw schoenen het best "in de wind" laten drogen. (goed geventileerd)

 

Hoe kan ik mijn schoenen het beste opbergen als ik ze langere tijd niet nodig heb?

U kunt uw schoenen het beste wegzetten met een houten schoenspanners er in. De schoenen blijven dan goed in model. Vouwen in het leer, door het lopen ontstaan, blijven open staan en eventueel (transpiratie)vocht in de schoenen trekt in het hout waardoor er zich geen schimmel in de schoenen zal vormen.

 

Doe de schoenen nooit in een plastic tas en zorg er voor dat er voldoende ventilatie is.

 

Let wel: Uw schoenen niet impregneren/invetten als de stootranden of zolen los zitten!!! Ze zijn dan bijna niet meer goed te lijmen.

 Cambreur Speciaalschoenmakerij Bennerwijk 4 7916 VJ Elim | E-mail: info@cambreur.nl

Bergsport - Meindle schoenen - Buitensport - Bergwandelen - Lowa schoenen - Wandelschoenen - Wandelschoen - Hanwag schoenen - Meindel schoenen - Bergschoenreparatie - Bergschoen - Bergschoenen - Vibram bergschoenen - Vibram zolen - Han wag wandelschoenen - Bever wandelschoenen - Beversport - de Schoenmaker - Paul den Ouden - La Sportiva - Lasportiva - Lowa schoenen - Meindle - Nivon - Klimschoen - Klimschoenen